zaterdag 9 april 2016

Nieuw blok van de Vreedzame school.

We hebben het blok: We hebben hart voor elkaar afgesloten.
Daarin hebben we veel geleerd over onze gevoelens. Natuurlijk mogen wij onze gevoelens laten zien of erover praten. Door je gevoelens te benoemen kunnen andere kinderen zich beter inleven in de gevoelens van andere kinderen. Zo ontstaat er een zorgzame houding.Het was fijn om onze gevoelens met elkaar te delen. Iedereen is weleens bang, boos, verdrietig of blij. Het was goed om te zien, dat er spontaan werd getroost als er iemand verdrietig was of bang. ( voor het onweer )
Als afsluiting kregen de kleuters een hartje mee. Dat vonden ze erg leuk, maar natuurlijk gaat het om wat je voelt en wat ermee gedaan wordt.


Het nieuwe blok gaat over: Iedereen draagt een steentje bij.
Wij willen graag dat de kinderen zich verbonden voelen met de klas en de school. Daarom krijgen de leerlingen taken en verantwoordelijkheden.Door de betrokkenheid ontstaat er een positieve sfeer.
Zo zijn leerlingen gemotiveerd om deel te nemen aan wat er in de klas gebeurt.
In de eerst les was de binnenkomer: samen iets bouwen. Alle kinderen hebben een blok in de gang opgehaald en samen hebben wij er een bouwwerk van gemaakt.
Daarna hebben we gekeken wat het was geworden. Er waren meerdere ideeën.  Een fabriek, houtkachel, kasteel of een flat. Alles was goed, het ging erom dat wij het met elkaar hadden gemaakt.
Daarna hebben wij het boek: Jij en ik, kleine beer voorgelezen en de taken van de klas opnieuw verdeeld.