Boekenkoffer.

Ook dit jaar gaat het voorleeskoffertje mee met de kinderen van groep 2 en de kinderen van groep 1 die dat ook wel willen.
Op donderdagmiddag gaat de koffer mee en op de donderdagmorgen die week er op verwachten wij de koffer weer op school. In de koffer vindt u de volgende voorwerpen:
·        Drie prentenboeken.

·        Een map om in te schrijven.

·        Een handpop.

Met  dit voorleeskoffertje willen wij het leesplezier vergroten van onze kleuters.

Op deze wijze maken zij kennis met een groot aantal leesboeken en ervaren zij het plezier van voorlezen, lezen en aan anderen vertellen.

Het is de bedoeling dat:

        Uw kind een boek uitzoekt uit de koffer. Dit gaat u samen met uw kind bekijken  ( plaatjes ) en voorlezen. Op donderdagmiddag mag uw kind dit boek presenteren aan de andere kinderen in de groep. Het is dus erg fijn als u, gedurende de week, het boek regelmatig met uw kind leest.

·        Het zou fijn zijn als u de ervaringen met uw kind en van uzelf opschrijft in de map uit de koffer.

·        De handpop kan jullie gezelschap houden bij het lezen en eventueel dienen als steun bij de presentatie in de groep.

·        Als uw kind het fijner vindt om een boek van thuis te kiezen, dan mag dat natuurlijk ook.

    Week 15.

Als laatste in dit schooljaar mocht Sofie de boekenkoffer meenemen.
     Zij wilde het zelf graag en liep trots de school uit met de koffer.
     Ze heeft het boek: verdwaald in verkleedland gekozen.
     Omdat Sofie nog weleens verlegen is, waren we benieuwd of zij het wel durfde.
     Maar toen ze aan de beurt was, klom ze enthousiast op de stoel. Ze vertelde het verhaal op haar eigen manier. Nog niet heel uitgebreid, maar wij vonden het al knap dat zij het durfde. Hoe verder Sofie in het boek kwam, hoe enthousiaster ze werd. Ook liet Sofie de plaatjes goed zien. Gelukkig had haar moeder de vragen opgeschreven en kon ze dat met hulp van de juf ook nog doen. Heel goed gedaan Sofie! De juf is trots op je.






Lievelingsplaatje van Sofie.
    



Week 14.   

      We hebben even een paar weken geen boekbespreking kunnen doen. ( paasviering en lunch, studiemiddag etc )
      Maar vandaag was Thomas aan de beurt. Hij had al vaak gevraagd wanneer hij nou toch eens de boekenkoffer mee naar huis mocht nemen. Woensdag vroeg hij nog wanneer hij de koffer weer mee naar school moest nemen. Hij had gekozen voor het boek: Rob en Mia gaan naar zee. Vol trots ging hij op de stoel van de juf zitten. In zijn eigen bewoordingen heeft hij het verhaal verteld. Zo konden wij het verhaal goed volgen. De plaatjes vergat hij vaak te laten zien, maar dan werd hij er wel op gewezen door de andere kinderen. Heel goed gedaan Thomas. Nog maar zo kort op school en toch durfde je al over een boek te vertellen. Natuurlijk was dat een opsteker waard. Papa en mama waren ook al trots op jou. Volgende week gaat Sofie het proberen.







Week 10.

Deze week was het de beurt van Bram. Hij had al een paar keer gevraagd wanneer hij aan de beurt was en vandaag ( 10 maart ) was het dan zover.
      Eindelijk was het middag en mocht hij op de stoel van de juf. Bram had voor een boekje van thuis gekozen. Dikkie Dik telt voor tien.
      In het begin werden er voorwerpen geteld. bijvoorbeeld 1 doos en 2 schoenen.Dat ging tot tien en Bram deed dat heel goed. Daarna waren er nog bladzijdes met aftelversjes. Die kon hij ook goed vertellen, soms in zijn eigen taal, zodat het niet meer rijmde. Natuurlijk was dat niet erg, het is al knap dat je op de stoel durft te zitten en iets over een boek kan vertellen. Ook liet hij de plaatjes zien en had hij nog vragen.
      Goed gedaan Bram. Jij hebt een opsteker verdiend. De koffer is meegegaan met Eden.





Lievelingsplaatje van Bram.


Week 9.

      Koen had het al eerder aan gegeven dat hij de boekenkoffer mee wilde hebben, maar afgelopen week was het zover. Hij had al gauw besloten dat hij een boekje van thuis koos. Dus de boekenkoffer is niet eens open geweest. Koen had het boek: het leeuwtje gekozen.
      Enthousiast ging hij op de stoel zitten en begon, maar gaf toen aan het niet meer te weten. Gelukkig met een beetje hulp van de juf, pakte hij de draad weer snel op. In zijn eigen woorden kon hij over het boek vertellen. Ook had hij vragen bedacht en liet hij de plaatjes zien. We moesten wel snel kijken want dan ging hij gauw weer verder. Goed gedaan hoor Koen. Een dikke opsteker voor jou.
      De boekenkoffer is mee gegaan met Bram.










Dit vond Bram het mooiste plaatje.




                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Week 8.
       
     Sophie is pas in januari begonnen bij ons in de groep en gaf al aan dat zij ook wel de boekenkoffer mee wilde nemen. Ik dacht nog, dat zal ze wel niet serieus bedoelen, maar de week erna gaf ze het weer aan. Dus vandaag was het zover. Omdat we vanmiddag vrij waren moest het nog aan het eind van de morgen. Ze ging ontspannen zitten en vertelde dat ze een boek van thuis had gekozen. Omdat Sophie gek van Frozen is, had zij Frozen Vrolijke verhalenboek gekozen.
      Een boek met behoorlijk veel pagina's!! Sophie kon het verhaal in haar eigen woorden vertellen. Ook had ze vragen bedacht en liet ze plaatjes zien. Heel erg knap Sophie dat je dat al durft en kan. De opsteker en het applaus voor jou was op zijn plaats. 









Het lievelingsplaatje van Sophie.

Volgende week is Koen aan de beurt.
















      Week 7.

Guido mocht de boekenkoffer net voor de voorjaarsvakantie meenemen. Dinsdag kwam hij er al enthousiast mee op school. Hij had al goed geoefend en was er al klaar voor. Maar omdat wij al een drukke dag hadden, moest hij nog wachten tot donderdagmiddag. Op die middag mogen de kleuters altijd over hun boek vertellen. Guido had het boek: Borre en het suikerspinweb gekozen.
      Ook voor Saar zijn zusje had hij al een boekbespreking gegeven. Hij moest er weer even inkomen, maar kon de lijn van het verhaal, goed vertellen. Guido was even echt de meester en vroeg tussendoor ook of de kinderen wisten, welke letter of woord er op de bladzijde stond. Ook zelf had hij nog vragen bedacht. Een dikke opsteker voor Guido. Hij heeft het goed gedaan.
      Volgende week is het de beurt van Sophie.








Dit was Guido's lievelingsplaatje.















Week 5.

Femke was ook enthousiast om de boekenkoffer mee naar huis te nemen en was thuis gelijk gaan oefenen. Maar net donderdag was ze niet zo lekker. Gelukkig was ze vrijdag alweer een beetje opgeknapt en kon ze alsnog iets over haar gekozen boek vertellen. Van school had ze enkele boekjes van Borre uit gekozen, maar ze koos uiteindelijk voor een boekje van thuis en wel: Borre en de boterhammen met pindakaas. Ze kon de grote lijnen van het verhaal goed vertellen. Eerst was het een beetje te zacht, maar daarna goed te verstaan. Ook heeft ze de vragen gesteld ie in het boekje stonden. De kinderen konden daar een goed antwoord op geven. Ook hebben wij natuurlijk het stukje in het schrift gelezen. Een applaus  en een opsteker voor Femke.Goed gedaan hoor!
      De koffer gaat nu mee met Guido.









Dit vond Femke het leukste plaatje.


Week 4.
    
     Ook Ruben vond het leuk om de boekenkoffer mee naar huis te nemen.
     Eenmaal thuis, vond hij het wel erg spannend. Gelukkig hebben zijn ouders ook nog eens uitgelegd, dat hij het in zijn eigen woorden mag vertellen en echt niet hoeft te lezen wat er staat. Hij koos toch liever voor een klein boekje van thuis.
      De titel: Race in het donker.Ruben kon het verhaal goed aan ons vertellen. Vergat soms het plaatje te laten zien, maar werd daar snel op gewezen door de andere kinderen. Ook konden wij de vragen van Ruben beantwoorden. Goed gedaan Ruben. Na het applaus hebben we nog voorgelezen uit het schrift en een meisje gekozen, die nu de boekenkoffer mee mag nemen.
















lievelingsplaatje van Ruben.
      Week 3.


 Deze week was het de beurt van Maud. Ook Maud wilde wel graag een keer de boekenkoffer mee naar huis. Ze had thuis de boeken bekeken en koos voor het boek: Rupsje Nooitgenoeg. In haar eigen woorden kon Maud het verhaal aan ons vertellen. We konden het verstaan en liet Maud de meeste plaatjes zien.
      Ook bij de andere kinderen is dit een bekend boek. Maud had nog vragen bedacht, die wij mochten beantwoorden. Goed gedaan Maud, de opsteker is vandaag voor jou.









Het lievelingsplaatje van Maud.















Week 2.

Had Joost eerst deze week de verteldoos, vandaag mocht hij iets over een boek vertellen. Hij had het boek: Boer Boris gaat naar zee gekozen. Christian gaf gelijk aan te weten waarom. Omdat Joost op een boerderij woont. En dat was ook zo. Maar ook omdat Joost het boek thuis ook heeft.
      Joost keek goed naar de plaatjes en vertelde kort maar krachtig in grote lijnen het verhaal. Soms vergat hij de plaatjes te laten zien, maar dan werd hij daar gelijk op gewezen door zijn klasgenoten. Hij had ook vragen bedacht en naast het stukje van zijn moeder de bladzijde heel mooi versierd.Heel leuk was ook de opmerkzaamheid van sommige kinderen. Bijvoorbeeld: daar staan ze in de file omdat een tractor niet zo hard kan. Of op dit plaatje gaat de zon onder. Goed gedaan Joost.Het applaus was natuurlijk voor jou. 







Week 1.

In het nieuwe jaar was Nikki als eerste aan de beurt. Zij had wat extra tijd omdat de kerstvakantie begon. Enthousiast nam zij de koffer mee naar huis. Ze had gekozen voor het boek: Boer Boris wil geen feest! Na het buitenspelen mocht Nikki over het boek vertellen. Nikki had de verhaallijn goed onthouden en vertelde het enthousiast. Het was wel moeilijk om het te verstaan. Nikki praat niet zo hard en vond bepaalde woorden zelf ook moeilijk. Ze liet aan ons de plaatjes zien en verzon ter plekke nog een paar vragen. Goed gedaan hoor Nikki. Heel knap dat je al iets over het boek aan de groep wilde vertellen. Joost mag volgende week iets over een boek vertellen.        

                    





















Week 51.

Finn sluit de rij af dit jaar. Hij had zelf aangegeven, dat hij de boekenkoffer wel mee naar huis wilde nemen, terwijl hij het vorig jaar nog eng vond. Hij had het boekje gekozen: De voetbalwedstrijd in kabouterland.Enthousiast begon hij aan het verhaal. Hij kon in zijn eigen woorden het verhaaltje aan ons vertellen. Finn vond zelf het stukje erg leuk toen egel de bal kopte en de bal.... leeg liep.
Goed gedaan Finn en wat zat je ontspannen op de stoel. Natuurlijk heb jij een opsteker verdiend.
De koffer blijft in dezelfde straat, want de koffer gaat mee met Nikki.









lievelingsplaatje van Finn.




 Week 50.


 Deze week zijn we begonnen met de kleuters van groep 1. Lise was als eerste aan de beurt. Zij heeft ondanks de drukte van het Sinterklaasfeest, toch gewoon de boekbespreking kunnen doen. Goed hoor Lise. Ze had zelf gekozen voor het boek: Borre en de loopneus. In het schrift stond dat ze veel geoefend had met haar opa en oma. Lise kon het verhaal goed aan ons doorgeven. In het begin moesten we haar even wijzen om wat harder te praten, maar dat ging steeds beter. Ze vertelde het op een levendige manier. Heel knap hoor Lise. Ook liet ze de plaatjes zien en had ze vragen bedacht. Natuurlijk kreeg ze applaus en heeft ze een opsteker verdiend. De koffer gaat nu mee met de eerste jongen van groep 1. Dat is Finn. Hij is de laatste die de boekbespreking nog in 2015 kan doen.











   







Dit vond Lise het leukste plaatje.

   





Week 49.

     Op deze drukke "pietendag" moest Floris ook nog eens tussen door zijn boek bespreken. Omdat we 's middags met een circuit leuke dingen gingen doen mocht Floris al voor het eten op de stoel plaats nemen. Floris had thuis goed geoefend en met zijn moeder in het schrift een mooie tekening gemaakt.Hij had het boek: Borre en de ijscoman gekozen. In zijn eigen bewoording kon Floris de grote lijnen van het boek vertellen. Hij deed het niet uitgebreid, maar wel zo, dat wij het verhaal konden volgen. Hij liet de plaatjes zien en had vragen bedacht. Die konden de kinderen goed beantwoorden. Goed gedaan Floris. Ondanks alle drukte is het je toch gelukt. De opsteker is voor jou. Volgende week gaat de boekenkoffer met Lise mee.








Dit vond Floris het leukste plaatje.




Week 48.

Vandaag was Veralie aan de beurt om over haar boek te vertellen. Ook zij had 3 boeken van school mee genomen maar koos toch voor een eenvoudig boekje van thuis.
       De titel van het boek was: Waar is Benno? Het verhaal ging over 3 hondjes en Benno was steeds zoek. Omdat je het boekje kon uitschuiven kon je de bladzijde langer maken. Veralie heeft het verhaaltje goed verteld en ook steeds de bladzijde uit geschoven zodat wij ook konden zien waar Benno was. Soms waren de namen van de hondjes wat lastig omdat ze zoveel op elkaar leken. Veralie had ook nog andere vragen bedacht dan alleen weet jij waar hij zit en goed de plaatjes laten zien. Ook voor Veralie een dikke opsteker en applaus.
      Fijn dat iedereen enthousiast op de stoel gaat zitten en over een boek wilt vertellen.





lievelingsplaatje van Veralie.








Week 47.

      Afgelopen week ging de koffer met Jens mee. Ook hij nam de boekenkoffer enthousiast in ontvangst. Jens had het boek: Boer Boris gaat naar zee uit gekozen. Iedere dag heeft Jens naar het verhaal geluisterd of geoefend. Op de dag zelf klom hij trots op de stoel. Eindelijk mocht hij zijn boekbespreking doen. Hij kon de grote lijnen van het verhaal goed vertellen. Jens probeerde in het begin om de tekst letterlijk weer te geven, maar doet hoeft helemaal niet.Daarna deed hij dat op zijn eigen manier. We moesten wel aan Jens vragen om wat harder te praten, anders kon niet iedereen het verstaan. Natuurlijk heeft hij de plaatjes laten zien en vragen bedacht. Goed gedaan Jens. Jij hebt wel een opsteker verdiend.
      Veralie heeft nu de koffer mee genomen.










Week 46.

      Doutzen had al een paar keer aangegeven dat zij ook de boekenkoffer mee naar huis wilde, vorige week was het dan eindelijk zover.
      Trots ging ze met de koffer naar opa Jan, die haar op kwam halen.
      Op de dag zelf vroeg ze ook nog wanneer ze over het boek mocht vertellen. Na het buitenspelen mocht ze de boekenkoffer pakken en vertellen. Ze had een boekje van thuis gekozen: Het kleine poesje. Doutzen kon de tekst van het verhaaltje goed vertellen. Ook had ze vragen bedacht en liet ze de plaatjes zien. Leuk om te zien dat je zo enthousiast over een boek kan vertellen. Natuurlijk applaus en een opsteker voor jou. Volgende week is Jens aan de beurt.








Week 45.

Na de herfstvakantie hadden wij vandaag ook weer de eerste boekbespreking. Jules had de koffer mee naar huis en had een extra weekje de tijd om te oefenen. Ook hij had Boekjes uit de Borre serie uitgezocht, maar uiteindelijk is het toch een boek van thuis geworden. Jules had het boek: Tip de muis vindt pesten niet leuk uit gekozen.Vanmorgen gaf zijn moeder door, dat hij niet helemaal lekker was. Het kwam waarschijnlijk omdat hij een beetje zenuwachtig was, maar vanmiddag toen hij aan de beurt was pakte hij enthousiast zijn boek en vertelde ons het verhaal van Tip die op school gepest werd. We konden het goed verstaan en ook de verhaallijn goed volgen. Jules vertelde het met zijn eigen woorden. Ook liet hij de plaatjes zien en had hij vragen bedacht.Goed gedaan Jules! Jij krijgt een opsteker en natuurlijk applaus van de kinderen. De koffer is met Doutzen mee gegaan.




Lievelingsplaatje van Jules.






Week 43.

Vandaag was Mariëlle aan de beurt. Thuis gekomen moesten de boekjes al gelijk verteld worden.
Maar op het laatste moment gaf ze aan, toch voor een vertrouwd boekje te kiezen, ( dieren op de boerderij ) tenminste dat stond in het schrift.
Tot mijn stomme verbazing had ze op school toch over het boek: Borre gaat vliegeren verteld.
In het begin had Mariëlle een beetje hulp nodig, maar daarna kon ze het verhaal in grote lijnen vertellen. Ook heeft ze de plaatjes laten zien en vragen aan de kinderen gesteld.
En dat allemaal met een lachend gezicht. Goed gedaan Mariëlle. De juf is trots op je.
Jules wilde wel aankomende week de boekenkoffer mee naar huis.





Lievelingsplaatje van Mariëlle.


Week 42.

Christian had op school allemaal boeken van Borre uitgekozen en ging enthousiast met de boekenkoffer naar zijn moeder.
Hij had in het begin van het jaar al aangegeven dat hij ook wel weer eens een boek wilde bespreken en nu was het dan zover.
Thuis had hij toch besloten om een leuker boekje van Borre te kiezen en wel: Borre verstopt een olifant. Christian kende het verhaal goed en kon het verhaal goed vertellen. Hij deed zelfs het stemmetje van Harrie de muis na.Ook liet hij de plaatjes zien en had hij goede vragen bedacht.
Erg leuk om te horen dat kinderen spontaan aangaven dat Christiaan wel heel goed een verhaal kon vertellen. Super gedaan Christian.In de klas hebben we je al opstekers gegeven.
Grappig dat er in het schrift ook een olifant verstopt zat! Zelfs de juffrouw had dat niet door.
De koffer gaat deze keer mee met Mariëlle.





Lievelingsplaatje van Christian.







Week 41.

De boekenkoffer gaat om en om naar een meisje of een jongen.
Deze week weer een meisje en wel Jada.
Ook zij ging enthousiast met de koffer de school uit. Thuis gekomen gelijk met oma de boeken bekeken en voor laten lezen.Eerst had Jada een boek uit de koffer gekozen, maar uiteindelijk gaf ze de voorkeur aan een eenvoudiger boekje van thuis. Ze had het boekje: Doornroosje komt terug gekozen. Jada moest even op weg geholpen worden en kon daarna het verhaal goed vertellen. Ook de plaatjes heeft ze laten zien en vragen gesteld. Je hebt het goed gedaan Jada. De juf is trots op je. Natuurlijk is het applaus en de opsteker voor jou.Vandaag ging de koffer mee met Christian.













Lievelingsplaatje van Jada.







Week 40.

Jelle had ook gelijk aangegeven de boekenkoffer mee te willen nemen en deze week was het zover.
Heel bewust nam hij 3 boeken van Borre mee.
Maar helaas..., donderdag was hij ziek. Hij was heel teleurgesteld en daarom mocht hij omdat hij vrijdag weer beter was, op vrijdag over zijn boek vertellen.
Hij had het boek: Borre is te laat gekozen. Jelle kon het verhaal goed vertellen, zodat we het verhaal goed konden volgen.Ook liet hij de plaatjes zien en had Jelle vragen bedacht.
Super gedaan Jelle. Een dikke opsteker voor jou.
De boekenkoffer gaat deze week met Jada mee.
















Week 39.

Deze week was Guusje aan de beurt. Ook zij had zelf aangegeven de boekenkoffer wel mee naar huis te willen nemen. Ze had al gauw besloten over welk boek ze iets wilde vertellen.
Het is het boek: Borre en de ijscoman geworden. Ze had goed geoefend en thuis aangegeven dat ze het boek ook echt wilde voorlezen. Guusje kan al eenvoudige woorden "lezen", maar een heel boek is natuurlijk nog wel moeilijk. In de klas heeft ze toch maar het verhaal verteld en dat ging heel goed. Guusje liet de plaatjes zien en had ook een paar vragen voor de kinderen.
Heel goed gedaan hoor Guusje, en een boek lezen komt ook nog wel.
Fijn dat je zo enthousiast met boeken en letters bezig bent.
Het applaus en de opsteker is vandaag voor jou.
De koffer gaat deze week mee met Jelle.




Het lievelingsplaatje van Guusje.



Week 38.

Thijs had zich als eerste aangeboden om te beginnen met de boekbespreking.
Trots nam hij de boekenkoffer mee naar huis. Maar helaas werd hij net op de dag van de boekbespreking ziek.Gelukkig wilde hij deze week alsnog iets over zijn boek vertellen. Hij had het disneyboek: De drie musketiers gekozen. Thijs kende het boek uit zijn hoofd! Dat kwam ook omdat hij dit als luisterboek mee had toen zij op vakantie gingen. Dus niet alleen Thijs kende het boek uit zijn hoofd! Hij kende het verhaal goed, het was soms wel wat moeilijk om alles goed te verstaan, omdat Thijs niet zo'n harde stem heeft. Heel knap dat hij ook verschillende stemmetjes na deed.
Ook de plaatjes liet Thijs zien.
Goed gedaan Thijs.Wat kun jij goed teksten onthouden. De opsteker is voor jou.
De boekenkoffer gaat deze week met Guusje mee naar huis.





































































































































































































































  




















































.










  
Ook dit jaar gaat het voorleeskoffertje mee met de kinderen van groep 2 en de kinderen van groep 1 die dat ook wel willen.
Op dinsdagmiddag gaat de koffer mee en op de dinsdagmorgen die week er op verwachten wij de koffer weer op school. In de koffer vindt u de volgende voorwerpen:
·        Drie prentenboeken.

·        Een map om in te schrijven.

·        Een handpop.

Met  dit voorleeskoffertje willen wij het leesplezier vergroten van onze kleuters.

Op deze wijze maken zij kennis met een groot aantal leesboeken en ervaren zij het plezier van voorlezen, lezen en aan anderen vertellen.

Het is de bedoeling dat:

·        Uw kind een boek uitzoekt uit de koffer. Dit gaat u samen met uw kind bekijken ( plaatjes ) en voorlezen. Op dinsdagmiddag mag uw kind dit boek presenteren aan de andere kinderen in de groep. Het is dus erg fijn als u, gedurende de week, het boek regelmatig met uw kind leest.

·        Het zou fijn zijn als u de ervaringen met uw kind en van uzelf opschrijft in de map uit de koffer.

·        De handpop kan jullie gezelschap houden bij het lezen en eventueel dienen als steun bij de presentatie in de groep.


·        Als uw kind het fijner vindt om een boek van thuis te kiezen, dan mag dat natuurlijk ook.