donderdag 8 oktober 2015

Ontruimingsoefening.


Vanmorgen kregen wij een SWOP  melding en dat betekent dat de school ontruimt moest worden.
Omdat het om een oefening ging, kon ik de kinderen gerust stellen dat er niets aan de hand was maar dat wij zo snel mogelijk de school uit moesten. De verzamelplaats van onze school is de parkeerplaats bij de Bongerd. Dat ging heel goed en we hadden het geluk dat wij diverse stagiaires hadden. Natuurlijk waren er wel enkele leerpuntjes, maar daarom is zo'n oefening ook belangrijk.
In het voorjaar oefenen we weer, maar dan zonder dat we van te voren waarschuwen.
Dat het ook wat losmaakt bij kinderen merkte ik nadat we er in de kring nog even over gingen praten.
Zo waren er kinderen die weleens een brand hebben gezien en vroeg er iemand: en wat als de school echt in brand staat.Dat was natuurlijk een goede vraag. Ik heb uitgelegd dat het dan alleen belangrijk is dat wij allemaal de school uitkomen. Op de vraag en mijn jas en tas dan? We hebben het er met elkaar over gehad dat dit niet belangrijk is. Alles kunnen we kopen maar niet de kinderen en juffen en meesters van de school.Mooi om te zien dat ook kleuters daar over nadenken en dat we konden concluderen dat spullen op dat moment niet belangrijk zijn.
Daarna gingen we weer rustig aan het werk. Geen foto's van de ontruiming want als BHV er had ik andere dingen te doen!